Sociale media marketing is ondertussen een essentieel onderdeel van je digitale strategie. Kies doelbewust de platformen waarop je aanwezig wil zijn. Veel organisaties hebben niet de ruimte om op alle sociale media kanalen in te zetten, dat hoeft ook niet. Daarom bekijken we steeds samen welke kanalen het meest waardevol zijn voor jouw bedrijf.
‘Ik post wel iets op sociale media als ik eens tijd heb’, een uitspraak die we vaak horen. En uiteraard logisch want jouw focus ligt op je kerntaken en op het managen van je bedrijf. Wanneer jouw sociale media aanwezigheid alleen bestaat uit een sporadische foto, het delen van een openstaande vacature en jullie eindejaarsacties dan hebben we slecht nieuws.
Klanten, sollicitanten en andere bezoekers verwachten meer. Ze zijn benieuwd naar je organisatie en vinden online graag terug waar jullie voor staan en wat jullie allemaal in huis hebben. Met sociale media marketing kan je jouw verhaal vertellen (storytelling). Grijp die kans, neem het podium en start met het vertellen van jouw eigen verhaal of het verhaal van je organisatie.
Sociale media marketing betekent niet dat je dagelijks elk nieuwtje moet delen op je sociale media. Absoluut niet. Het draait om het verspreiden van relevante content voor je doelgroep.
Hou hierbij rekening met de 20/80-regel. 80% van je content moet inspirerend en informatief zijn. 20% mag gericht zijn op de verkoop van jouw product of dienst. Zo bouw je een sterke band op met je volgers en blijft je boodschap waardevol.
Sociale media is geen eenrichtingsverkeer. Posts krijgen reacties, accounts ontvangen berichten en recensies. Zorg dat je bereikbaar bent voor je doelgroep. Beantwoord vragen reageer op reacties die je krijgt en hou er rekening mee dat anderen meelezen. Jouw antwoorden zijn dus ook nuttig voor andere volgers.
Community management is een goede methode om klanten om te toveren tot trouwe volgers en zelfs echte fans.
Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok – elk kanaal heeft zijn eigen publiek en eigenheid. Hoewel een omnichannel aanpak bijzonder effectief kan zijn, kan je bij aanvang beter één of twee kanalen goed uitwerken, dan op elk platform aanwezig zijn met gedateerde content.
Facebook is het bekendste kanaal van Meta en blijft het populairste kanaal in België. Als bedrijf kun je er niet alleen je openingsuren delen, maar ook reageren op actualiteit of je nieuwe collectie showen.
Facebook laat al enkele jaren op rij het organische bereik van bedrijfspagina’s dalen. Het is dus nodig om af en toe sociale media advertenties in te zetten. Gelukkig zijn de kosten van advertenties op Facebook niet zo hoog. Met enkele tientallen euro’s kan je al heel wat bereiken.
Instagram is hét platform om interactie te creëren met je volgers. Dat is ook een van de redenen waarom je dit sociale medium moet inzetten voor je organisatie. Ideaal om wat meer contact met je klanten, fans of volgers te hebben.
Hier draait het vooral om beelden en video’s. Met video’s of ‘reels’ zoals we het in Instagram-termen noemen heb je nog een ander groot voordeel: je kan hiermee nog steeds organisch groeien. Iets wat met veel andere content bijna onmogelijk is geworden.
LinkedIn biedt organisaties en professionals de mogelijkheid om hun zakelijke netwerken uit te breiden door connecties met andere professionals en bedrijven te maken. Dit kan leiden tot nieuwe zakelijke kansen en waardevolle connecties met potentiële klanten en partners. Dit vooral binnen een B2B context. Het platform zet je idealiter in om je autoriteit binnen een specifiek vakgebied te laten zien. Door bijvoorbeeld expertise te delen door middel van zakelijke content vergroot je jouw credibiliteit en naamsbekendheid.
Het is ook een sterk platform voor het werven van nieuw talent en het versterken van je employer branding in zijn totaliteit.
LinkedIn heeft wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers, van een sterk professioneel netwerk gesproken!
TikTok marketing draait vooral om het vergroten van je merkbekendheid. Het is een kanaal dat je kunt gebruiken om je merk of organisatie onder de aandacht van een jonger publiek te brengen. Het gaat erom content te maken die hun aandacht vasthoudt en zorgt dat ze telkens weer aan jouw merk of organisatie herinnerd worden.
Het algoritme van TikTok werkt op basis van interesses. Je hoeft dus niet veel volgers te hebben om je doelgroep te bereiken.
Pinterest is een visuele zoekmachine waarmee gebruikers ideeën en inspiratie kunnen vinden. Populaire categorieën zijn interieur, fashion, DIY en design. Pinterest biedt een grote opportuniteit voor bedrijven en organisaties. De meeste gebruiken het platform nog niet waardoor het platform (nog) niet verzadigd is.
Zorg hier dus voor originele content die aansluit bij jouw dienst of product. Het algoritme werkt op basis van interesses, dus heb je niet veel volgers nodig om jouw content aan je doelgroep te laten zien.